Вести

Зорана Михајловић: За нас више нема изговора

Иако можемо да изгласамо сваки закон, боље је да имамо што шири фронт, јер није лако рећи да свако друго предузеће у реструктурирању неће моћи да опстане. Нама, дакле, партнери не требају да би се смањила одговорност СНС-а и да неког другог можемо да окривимо за лоше резултате. Нема више алибија, поготово за Вучића
 
У новој Влади Србије неће се за све питати само један човек, будући премијер Александар Вучић. Ни цео програм те владе није изашао из једне главе, већ је производ дугих разговора о свим тешким мерама, тврди потпредседница СНС и досадашња министарка енергетике Зорана Михајловић. „Дефинисали смо циљеве за ову и следећу годину. О свему се заједнички договарамо, али је и природно да ће Вучић у једном моменту, када саслуша све нас, пресећи и одлучити шта ће да се ради. Ако, на пример, један министар каже да је за смањење пензија, а други је против тога, неко то мора да пресече. Наравно да ће то бити Вучић. Али, то не значи да све одлуке доноси један човек“, каже Михајловићева за НИН.
 
Она је уверена да ће резултати рада нове владе већ до краја ове године показати да има „капацитет за промене“. Сматра и да ће влада успети да изгура пун мандат.
„Најважније да се до краја 2014. реши судбина предузећа у реструктурирању и донесу најважнији реформски закони, јер су реформе важније од рејтинга.
 
Сан ми је да Србија постане нормална, уређена земља, чак и ако је цена за то да изгубимо наредне изборе“, каже потпредседница СНС-а, уз опаску да у свим странкама има много људи којима је циљ само да се дочепају парчета власти. „Ако пре тога ништа нису радили, онда им функција значи све и урадиће све да је задрже, јер ако изгубе власт они немају шта да раде. Тога је било и биће, али у СНС-у, захваљујући Вучићу, постоји критична маса за реформе“, сматра Михајловићева.
 
Ко ће уз премијера бити најважнији људи у новој влади? Који ресори?
Сви су подједнако важни. И ресори финансија, привреде, енергетике и пољопривреде, који могу да покрену српску економију, али и здравства и просвете, у којима нису спроведене реформе, или културе, о којој се није водило довољно рачуна.
 
Да ли сте случајно поменули проблеме баш у здравству, просвети и култури, или је то знак да нисте задовољни како је тим ресорима управљао СПС?
Проблема у тим ресорима било је и пре него што их је преузео СПС. Већ 10 година нема никаквих реформи у здравству и просвети. Тамо су се људи запошљавали без икаквих критеријума и зато је квалитет све лошији. Ако се то не промени, ко ће да нас лечи и образује?
 
Шта је гаранција да тако више неће бити?
Програм и људи који су покренули борбу против корупције и криминала и поправили статус Србије у свету. Они су гаранција за реформе. Свака мера из експозеа премијера биће временски орочена и сви ће моћи да прате да ли је остварена или није и да тако мере резултате рада владе.
 
Какве људе тражите за та места, политички јаке личности или експерте?
Потребни су и једни и други, а премијер ће, као најјача политичка фигура у земљи, дати легитимитет целој влади да може да спроведе реформе.
 
Да ли је тачно да је будући премијер спреман да неке ресоре повери Душану Вујовићу, Кори Удовички, Горану Питићу, Ивану Вејводи...
Још није одлучено ко ће који ресор преузети. Од тога ко ће бити министар, саветник или део кабинета премијера битније је да свако знањем допринесе да се стање поправи.
 
Да ли је неко од њих прихватио понуду?
Разговори још нису завршени, јер се сада саставља тим и сви морају бити тимски играчи.
 
Значи ли то да је у бившој влади било и солиста?
Било је. У новој влади мораће сви да стану иза програма и да га спроводе.
 
Када сте већ поменули програм, стиче се утисак да га Вучић пише сам. Није ли то мало чудно, јер су раније и други чланови владе учествовали у томе?
До сада често су се програми само преписивали, као у „Ресавској школи“. Први пут имамо програм чији се темељи граде 18 месеци. У влади ће бити два тима, један ће решавати наслеђене проблеме - фирме у реструктурирању и нереформисани јавни сектор, а други ће се бавити развојем, инвестицијама, поправљањем амбијента за пословање...
 
Да ли је искуство Саше Радуловића било разлог зашто су неке нестраначке личности одбиле да уђу у нову владу?
Не видим ниједан разлог зашто било ко не би прихватио Вучићев позив да помогне да Србија изађе из кризе. За идеју човек мора да се бори, а Радуловић није био тимски играч и то му је био озбиљан минус.
 
А да ли му је већи минус био то што је тврдио да Вучићев кабинет кочи реформе?
Нисам приметила да је Вучић главни кочничар. Управо је супротно.
 
Шта су три кључна проблема које нова влада мора да реши у првих 100 дана?
Хитно морамо да решимо судбину 153 предузећа у реструктурирању. За неке ћемо наћи стратешке партнере, а нека ће морати да буду ликвидирана и запослени ће добити отпремнине. Још теже ће бити да се промени начин функционисања јавних предузећа, а трећи приоритет је да се до 1. јула усвоји око 20 реформских закона.
 
Да ли је донета одлука и о томе ко од досадашњих министара из редова СНС-а није положио„пријемни“ за нову владу и да ли је дошло време да кажете на кога сте мислили када сте рекли да неки од министара раде против Србије?
У СНС-у још нисмо разговарали о томе ко није задовољио, али је јасно да је најмање урађено на решавању економских проблема, а да су најбољи резултати остварени у борби против криминала и корупције и да смо почели преговоре са ЕУ.
 
Је ли то довољна препорука да Дачић буде и део новог Вучићевог тима?
За њега је решавање проблема на Косову најбоља препорука.
А случај Шарић? У јавности је стваран утисак да ће од његовог сведочења зависити сарадња СНС-а са СПС-ом?
Никада неће бити стављена тачка на било који случај организованог криминала и корупције, независно од тога да ли се ради о Шарићу или Слободану Радуловићу. То клупко ће тек почети да се одмотава.
 
Зар нема страха да би за три-четири месеца могло да се испостави да је СНС ушао у владу са неким ко је умешан у криминал?
Закони важе за све, а на институцијама је да утврде истину и да буду много ефикасније.
 
Шта ће СНС-у други коалициони партнери кад са СВМ-ом има двотрећинску већину у парламенту?
Иако са 158 посланика можемо да изгласамо сваки закон, боље је да имамо што шири фронт, да сви заједно грађанима објашњавамо зашто се тешке мере не могу избећи. Није лако рећи да свако друго предузеће у реструктурирању неће моћи да опстане.
 
Покушава ли се на тај начин смањити и одговорност СНСа за рад будуће владе? Да се нађе неки нови Динкић на кога ће се пребацити кривица за лоше резултате?
А, не. Нема више алибија. Поготово за будућег премијера и СНС. Ми смо то обећали и то ћемо урадити.
 
Како ћете коалиционе партнере бирати на основу програма, ако потпредседник СПС-а са ММФ-ом не би ни тикве садио, а нова влада ће инсистирати на том аранжману?
Наравно да ћемо инсистирати на том аранжману, јер је то услов да се одржи финансијска стабилност и повећају инвестиције.
 
Зашто се места у новој влади нуде само Дачићу и Ракићу, а не СПС-у и НДС-у? Је ли то фер, с обзиром на то да СПС без ПУПС-а и ЈС не би имао 13,5 одсто, а НДС без Чанка не би ни прешла цензус?
Дачић и Тадић треба да воде рачуна о односима унутар својих коалиција, а нама су потребни само људи који могу и хоће да спроводе програм владе. Не требају нам они који ће се сутра повући и рећи да то није био њихов програм. У ову владу свако мора да уђе 100 посто, а пошто ће Вучић бити најодговорнији, треба га пустити да сам изабере и људе са којима ће радити.
 
Хоће ли договор Вучића и Иштвана Пастора резултирати и скорим ванредним изборима у Војводини?
Неко ко је добио на изборима шест одсто не може више да влада Војводином! Питам се само како тога у ДС-у и сами нису свесни?
 
Јесте ли коначно преломили ко ће водити нову власт у Београду?
Нисмо још одлучили ко ће водити Београд. И један и други кандидат су млади, образовани, стручни, и вредни. Договорићемо се. Председник странке је изнео своје мишљење и дилеме, па ћемо видети.
 
Да ли хапшење Слободана Радуловића може да се тумачи и као најава нове оптужнице против Мишковића и Бека због приватизације Це маркета и може ли то угрозити евентуалну коалицију са ДСС-ом у Београду с обзиром на то да је договор о продаји Це маркета потписан у кабинету Војислава Коштунице?
Сачекајмо да видимо шта ће све Радуловић да каже. Очекујем да ће он истражним органима предочити неке нове информације о Мишковићу и његовој улози у том случају и да ће то помоћи да се та прича заврши и добије правоснажни епилог. С друге стране, не треба на тај начин борбу против криминала и корупције везивати за преговоре о потенцијалним коалицијама.
 
Хоће ли у Вучићевом кабинету бити места за Бачевића, са којим сте се често спорили?
Тачно, ја сам била за бржу реформу неких јавних предузећа, пре свега НИС-а и Србијагаса. Никада нећу прихватити оптужбу да радим против Русије и да сам „амерички човек“. Ту сам да штитим интересе Србије и ако не можемо да променимо Енергетски споразум, можемо да урадимо неке друге ствари - да НИС почне да плаћа порез на велики део нове имовине, коју још није укњижио. Ту спада и ново постројење у Панчеву. Због тога држава пуно губи. Зашто не бисмо са НИС-ом разговарали и о судбини Петрохемије? Ко ће да је купи ако им је НИС у „дворишту“? Те проблеме бисмо у договору са НИС-ом можда могли да решимо, а да би се то десило држава мора да има јасан став. До сада није било тог јединства и због тога нисмо ни могли са НИС-ом да успоставимо квалитетнији однос.
 
Ако затражите да НИС у буџет уплати 29 одсто профита, колико је удео Србије, може ли се десити да НИС од државе затражи да намири дугове Србијагаса од 27,1 милијарду и Петрохемије од 12,3 милијарде динара?
НИС је 2013. у буџет уплатио 111 милијарди динара, али се 80 одсто те суме односи на акцизе. То плаћају потрошачи и тај новац би завршио у буџету независно од тога да ли је већински власник држава Србија или Гаспромњефт. Знамо и да они профит остварују већом прерадом домаће нафте, да плаћају малу рудну ренту... Све то знају и наши руски партнери. Зато би било добро да седнемо за сто и видимо како ћемо да решимо проблеме Петрохемије, која може нормално да функционише само ако се у њу инвестира. Она је природно везана за НИС, а и НИС-у треба Петрохемија. Годинама нико није имао смелости да о томе разговара са НИС-ом.
 
Директор НИС-а Кирил Кравченко недавно је за НИН рекао да Гаспромњефт није заинтересован за Петрохемију, је ли то не спада у његов основни бизнис?
Разумем да овог тренутка нису заинтересовани, али НИС примарни бензин пласира Петрохемији без икаквих логистичких трошкова и тренутно само он има корист, а Петрохемија и Србија као њен власник имају губитке. Једно од решења је да стратешки партнер буде и нека друга руска компанија. Једна од грешака је то што на старту Петрохемија није у пакету са НИС-ом понуђена на продају Гаспромњефту.
 
Да ли је Крстић пристао да остане министар финансија?
Не видим разлог зашто не би. Волела бих да остане. Он је важан део тима.
 
Је ли тачно да је тражио радикалније мере штедње од оних које је најавио Вучић и да од тога зависи његов останак?
Није разлог да се из владе изађе чак и ако се не прихвати предлог неког министра. И ја сам за врло радикалне мере у Србијагасу. За неке ствари треба времена, јер није циљ да пацијент умре, већ да га излечимо.
 
Да ли сте већ разговарали о додатним мерама штедње и подразумевају ли оне и смањење плата и отпуштања у јавном сектору?
У приватном сектору је већ без посла остало неколико стотина хиљада људи, док је истовремено растао број запослених у јавном сектору, нарочито у јавним предузећима. У њима има много прекобројних, посебно у администрацији, тамо где уопште нису потребни, а озбиљна реформа предстоји и у здравству и школству.
 
Шта ако то не буде довољно? Има ли снаге да се иде и корак даље, на кресања пензија, иако је Вучић обећао да тога неће бити?
Сада сигурно нећемо ићи на смањење пензија, јер постоје могућности да се смање трошкови на другим местима. Гашењем непотребних агенција, на пример, може знатно да се уштеди. За то смо се и раније залагали, али нису сви у прошлој влади били расположени за то. Сада се већ прави списак агенција које ће бити укинуте, а и у онима које остану ће законом бити ограничене плате.
 
На чему се базира процена да би јавна предузећа могла у буџет да уплаћују 400 милиона евра годишње, ако само Железнице Србије, ЕПС и Србијагас имају 3,5 милијарди евра кумулираних губитака?
Да је Србијагас реформисан пре годину и по дана, ове године имао би добит од 120 милиона евра, а овако је 2013. завршио са губитком од 50 милијарди динара! Нико не каже да ће већ ове године сва јавна предузећа остварити профит, али ће моћи за годину, две или три ако се предузму неопходне мере. У супротном наставиће да гомилају губитке. Запослени у већини јавних предузећа још нису свесни да ће морати много више да раде да би задржали своја радна места. ЕПС морабрже да се трансформише, јер се многа зависна предузећа понашају као држава у држави и ако се нешто брзо не предузме, ЕПС ће ускоро изгубити неке велике потрошаче. Дефинитивно су, ипак, највећи проблеми у рудницима Ресавица. И уз огромне субвенције половина од осам рудника не може да функционише. Рудари су тога свесни, али ћемо развој тог краја омогућитиизградњом термоелектране„Штаваљ“ и припадајућег рудника.
 
Рекли сте да је Бајатовић део проблема и да не може бити део решења. Значи ли то да он више неће бити директор Србијагаса?
Србијагас је недавно расписао затворени јавни тендер за извођача радова на Јужном току, а о томе државна комисија за праћење реализације Јужног тока није ни обавештена! То је недопустиво. Ако нема комуникације између јавних предузећа и државе и ако се не поштују ни одлуке владе, онда паре могу да се троше за ко зна шта и оправдано се рађа сумња да ту има и корупције. Зато се реформа Србијагаса не сме одлагати и то неће зависити од тога да ли ће СПС бити у влади или не. Уз финансијско реструктурирање, мора се одвојити основна делатност, иначе ћемо као држава плаћати пенале.Већ смо добили три упозорења од Европске комисије.
 
С обзиром на то да руски партнери у Јужном току имају 51 одсто,може ли се десити да они за директора заједничке фирме поставе управо Бајатовића?
Може. Они имају легитимно право на то, али је за Србију важно да Србијагас више не прави губитке од милијарду евра, да коначно почне нормално да ради, да ствара профит, да држава има контролу над његовим пословањем и да не мора стално да му даје гаранције. Нигде у свету држава сличним фирмама не даје гаранције.
 
Је ли коначно решен спор са Агенцијом за борбу против корупције, која је тражила да одговорите да ли сте у кампањи користили ресурсе Министарства енергетике?
Вероватно сам од свих министара добила највише писама од Агенције. Једина замерка је што су та писма пре мене добијали медији, чиме се у јавности стварала погрешна слика, јер сам све време строго водила рачуна да ресурсе Министарства не користим у предизборној кампањи СНС-а. 
 

Аутор: МИЛАН ЋУЛИБРК
Интервју за НИН - Зорана Михајловић, потпредседник СНС