
Весић: Увек ћу бранити политику Александра Вучића
Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић изјавио је у интервјуу за "Новости" да протести против ископавања руде јадарит немају никакве везе са екологијом, већ да је то покушај смене власти на силу, те да ће Влада инсистирати да се цео поступак спроводи у складу са законом, јер се ништа неће радити на штету државе и грађана.
Весић сматра да протести имају везе са екологијом, организатори не би блокирали железницу која је најеколошкији вид превоза, те примећује да су блокаде заправо, начин да се заустави даљи развој привреде, изазове хаос у земљи и на силу промени власт.
"Не интересује њих ни литијум, ни Јадар, ни животна средина, ни здравље а ни грађан. Само власт", подвукао је Весић.
Објаснио је да су поједини представници опозиције који су сада најгласнији против литијума, заправо и довели компанију Рио Тинто у Србију, подсећајући да је компанија 2004. године добила дозволу за истраживање у Лозници, док је 2006. године измењен Закон о рударству па је Рио Тинто добио и дозволу за експолатацију, а 2008. године и дозволу за додатна истраживања.
"То је доказ да је њихова брига за животну средину само фарса", навео је министар Весић.
Истиче и да је на протестима заиста било људи који искрено страхују да би рудник могао да загади земљиште, реке, па и воду за пиће, јер се годинама води страшна кампања лажи и неистина, и да је управо због тога, председник Вучић кренуо у разговоре са грађанима, да им каже оно што често, у мору дезинформација и неистина не могу ни да чују.
"Да им каже колико је ископавање и прерада ове руде заправо шанса за Србију, али и да ова власт сигурно не жели да науди својим грађанима, нити да остави загађену земљу будућим генерацијама, јер копања неће бити ако нови тим Министарства здравља каже да ископавање литијума може на било који начин да угрози здравље људи", истакао је Весић.
На питање могу ли протести против литијума да доведу до "литија против власти" како прогнозирају поједини политички противници, Весић је одговорио да су литије у Црној Гори, на које појединци алудирају, биле миран, гандијевски, отпор верујећег народа на покушај да се отму цркве и манастири и да се то не може поредити.
"У Србији председник Вучић гради и обнавља цркве и манастире као у доба Немањића, тако да су таква поређења са Црном Гором покушај да се сакрије права природа протеста у Србији и њихов циљ, насилна промена власти. На крају крајева, не сећам се да је неко у Црној Гори током литија блокирао пругу Београд – Бар или неки важнији магистрални правац?! Да овдашњи протести имају везе са екологијом организатори не би блокирали железницу која је најеколошкији вид превоза", приметио је Весић.
На питање да ли се Влада исувише поистоветила са пројектом Јадар, па се и најмања добронамерна сумња против експлоатације доживљава као "удар на државу", каже да не може да се сложи са таквим оценама, јер исто тако онда може да се каже да се Влада поистоветила са пројектом изградње брзих пруга, ауто-путева, сваке нове фабрике или канализације за 3,5 милиона људи.
Према речима министра, посао Владе Србије јесте да обезбеди бољи живот грађанима, да зарађују више, да остану да живе у својој земљи која ће бити развијенија, богатија.
"Влада инсистира на аргументима, на проценама стручњака и не бори се против забринутих грађана, нити се, како кажете, најмања добронамерна сумња против експлоатације доживљава као удар на државу, већ се влада бори против дезинформација и против злоупотреба, и грађана и ове теме, од стране оних појединаца који би да ударе на државу, зарад личних интереса", каже Весић.
Влада, подсећа, нуди дијалог, и свако ко жели да добронамерно, на стручном нивоу, разговара о свим аспектима овог пројекта, добродошао је без обзира на став, док они који разговор одбијају - нису добронамерни, већ учествују у покушају рушења власти.
"Само немојте да ми кажете да је стручњак са којим треба да разговарамо пензионисана глумица која као еколошки активиста шета у бунди и којој су и ваздух, и вода били чисти док јој је муж био амбасадор, а сада када није - све јој је загађено", додао је Весић.
Према његовим речима, овај пројекат само из ресора за који је он задужен, доноси више од 1,7 милијарди евра улагања у друмску и железничку инфраструктуру у тај крај Србије.
Весић наводи да се ту између осталог убраја и реконструкција, модернизација и електрификација пруге Рума – Шабац - Лозница, као и изградња нове пруге Ваљево - Лозница дужине 68км.
На констатацију, да као друштво улазимо у ризик, иако "живимо најбоље у историји", те да привреда расте и без литијума, који ће можда до почетка експлотације код нас бити превазиђена, Весић је рекао да не може да разуме да појединци очекују да се не ради ништа, већ да се чека да нас неко са неба награди и обезбеди нам бољи живот.
"То значи управо то - 'хајде да не улазимо у ризике'. Хајде да не градимо пруге, не требају нам путеви, шта ће нам фабрике јер све је неки ризик. Хајде да живимо као у средњем веку мада бисте морали тада да забраните рударење јер је Немањићка Србија живела од тога“, рекао је Весић и додао да изгледа да појединци знају нешто што наука није потврдила и што није тачно - да за пар година свету литијум неће бити потребан.
Весић је изнео економске податке по којима је Србија прва у Европи по стопи раста, животни стандард је на знатно вишем нивоу, јер је просечна зарада данас 855 евра по први пут у историји.
"Просечна зарада до децембра 2027. године биће 1.400 евра. Следи и двоцифрено повећање пензија, можда и пре краја године. На рачуну имамо више од 700 милијарди динара, рекордне девизне резерве, 27 милијарди евра, ниво страних инвестиција биће изнад прошле године када је био 4.4 милијарде евра…“, објашњава Весић.
Такође, додаје да постоји свест да један део грађана и даље живи тешко, али да управо зато и мора да се ради још напорније за даљи привредни напредак, као и да то што се данас живи боље него пре десет година не значи да на томе треба да се стане.
Весић истиче да морамо још много да радимо да достигнемо најразвијеније земље Европе, и да ће управо експлоатација јадарита итекако допринети додатном економском развоју Србије. Наравно, како наглашава да све мора да буде реализовано под условом уз највише стандарде за заштиту здравља људи и животне средине.
"Влада ће инсистирати да се цео поступак спроводи у складу са законом, а издавање дозвола и цео пројекат ће зависити од студије процене утицаја на животну средину. Ништа се неће учинити на штету државе и грађана", подвукао је Весић.
Не слаже се са проценама да ће литијум бити превазиђен, јер је потражња за њим све већа, а Европска унија скоро у потпуности зависна од његовог увоза, док подаци Европске комисије показују да ће потражња за литијумом у Унији порасти чак 12 пута до 2030. године.
"Ако сви услови буду испуњени, заиста нема оправдања да оно што имамо као природно богатство, не искористимо за даљи развој земље. То што ви и део јавности тражите од ове Владе је као да сте од Арапа тражили да не експлоатишу нафту", закључио је Весић.
На питање да прокоментарише упозорења Русије и Кине да иза протеста стоји Америка, као и да ли је у Србији могућа реприза Мајдана, министар је истакао да у Србији неће бити никакве репризе Мајдана, што би свима требало да буде јасно, као и да неће бити ни блокаде ни железнице ни путева, а онима који то не разумеју, поручио да пробају да блокирају ауто-пут у Немачкој, САД или у Русији. Додао је да се власт у Србији неће мењати на силу, нити на улици, већ само на изборима.
Говорећи о спољној политици председника Вучића, објашњава да је она принципијелна, слободарска и независна, што се огледа у неговању добрих и партнерских односа како са САД, тако и са ЕУ, али и са Кином, па и са Руском Федерацијом.
Весић подсећа да је главни политички циљ Владе пуноправно чланство Србије у Европској унији, као и да пројекат Јадар земљу драматично приближава овом циљу.
Министар је објаснио и да ће убрзани економски развој Србије зависити и од реализиција пројекта, јер ће како каже наша земља да производи батерије за електрична возила као и сама електрична возила, што значи да ће наша земља моћи да води самосталну, независну и слободну политику јер то могу земље са јаком економијом.
"Зато ми је смешно када слушам наше политичке противнике који причају глупости како ће Србија да буде 'рударска колонија због пројекта Јадар", казао је Весић и додао да то говоре они који су Гаспрому поклонили НИС, без тендера, са изворима нафте за 400 милиона евра, што је мање од цене Робне куће Београд.
На питање да ли има утисак, да многи из врха СНС недовољно бране председника Вучића од опозиције, и да ли су у том смислу инертни и партнери и СПС-а, одговара да није на њему да оцењује своје страначке колеге, као и да може само да говори о себи.
Весић истиче да он сам чини то свуда и на сваком месту, не зато што је то његова обавеза већ зато што је део Вучићеве политике, и зато што верује у њу и спреман је да се за њу бори.
"Могу да приметим да имамо потпредседника странке на значајној јавној функцији који реч није рекао о пројекту Јадар али су му пуна уста КиМ јер мисли да је то популарно. Али о томе причам са председником и на органима наше странке", констатовао је Весић.
Објашњавајући какви су ефекти од укидања наплате накнаде за грађевинско земљиште пре 13 месеци, Весић каже да је Србија била једина земља бивше Југославије и источне Европе која је имала овај глупи институт чији је једини циљ био да се спрече инвестиције.
Министар каже да упркос неоснованим критикама због укидања конверзије, да се одлука показала као исправна, као и да у то није ни сумњао, зато је и тако снажно и подржао.
Према његовим речима, измене Закона о планирању и изградњи годину дана касније доносе одличне резултате и то не види само онај ко је злонамеран, као и да је укидањем конверзије омогућено да се крене у неколико великих пројеката.
Истиче да велике компаније, попут Филип Мориса, Атлантик групе и Кока коле почињу изградњу нових фабрика захваљујући овој одлуци.
"Они ће коначно моћи да инвестирају свој новац, који итекако значи за државни буџет, а отвориће се нова радна места. И то су само три примера, којих има знатно више, с обзиром да истраживање НАЛЕД-а показује да је чак 9 од 10 привредника задовољно изменама закона", рекао је Весић.
Весић је подсетио да је од 2009. до 2023. године од конверзије држава зарадила само око 30 милиона евра, и нагласио да су само ове три инвестиције десет пута веће, од онога што је држава зарадила од конверзије за 14 година!? Као и да све инвестиције које су покренуте на плацевима на којима је извршена конверзија без накнаде износе око пола милијарде евра.
"Током расправе прошле године нисам чуо ниједан ваљан аргумент, осим јефтине демагогије и напада оних који немају никакве планове и предлоге. Агенција за просторно планирање и урбанизам примила је 3.848 захтева, од чега је 2.087 решено позитивно, а свега 389 негативно и као резултат ослобађања земљишта за инвестиције, дошло је до значајног пораста грађевинске активности у Србији", истакао је Весић.
На тему регионалних и магистралних путева, који нису у тако добром стању, Весић образлаже да је план председника Александра Вучића да се за четири године уложи две милијарде евра у локалне и регионалне путеве, јер су они, како појашњава поред ауто-путева и брзих саобраћајница, веома важни за живот људи.
Како наводи са две милијарде евра може да се урадимо око 4.000 километара локалних и регионалних путева, а када томе додамо да Министарство из својих средстава ради око 500 километара годишње, у наредних четири до пет година моћи ћемо да урадимо обновимо 6.000 километара локалних и регионалних путева. Према његовим речима будући да у Србији постоји око 16.000 километара таквих путева, од којих око 7.000 км није у најбољем стању, значи да са овим улагањима могу да се заврше и реконструишу скоро сви ти путеве.
"То је нешто што ће осетити сви грађани Србије, без обзира у ком делу земље да живе", подвукао је Весић.
На тврдње да је стала изградња Метроа, Весић каже да то из зле намере, говоре они који ништа не знају о изградњи метроа, који тај пројекат, док су били на власти, очигледно нису умели да реализују, а сада га користе за прикупљање јефтиних политичких поена, наводећи да се метро не гради преко ноћи и да радови на том пројекту теку предвиђеном динамиком.
"На изградњи прве две линије - од Макиша до Миријева и од Миријева до Земуна и Бежаније већ се ради, а грађани ће веома брзо видети да почињу да се граде и метро станице", рекао је Весић.
У међувремену је, додаје, расписан тендер за пројектовање треће линије са којом ће метро систем бити комплетан, уз позив домаћим и страним компанијама да се пријаве на тендер.
"Цео пројекат изградње метроа у Београду комплетно воде и финансирају Министарство финансија и Министарство на чијем сам ја челу, а за праћење изградње задужени смо први потпредседник Владе и министар финансија Синиша Мали и ја", прецизирао је Весић и додао да заједно са својим колегом, прати како теку радови готово на дневном нивоу, јер је ово најважнији пројекат у Београду, и један од најважнијих на нивоу целе Србије.
"Историјски пројекат, који су многи обећавали, али нису умели да реализују. Ми хоћемо", нагласио је Весић.
Извор: Новости