Саопштења

Ј. Јоксимовић: Они који су компромитовали европску идеју нису кредибилни критичари

САОПШТЕЊЕ ЗА ЈАВНОСТ / 17.07.2020.

 

Јадранка Јоксимовић

Интернационални секретар Српске напредне странке и министар за европске интеграције

 

Резултати недавно одржаних избора у Србији недвосмислено су показали да је политика бојкота, која је била заговарана од једног дела опозиционих партија крахирала јер је одзив грађана показао да значајна већина грађана Србије итекако подржава основне демократске вредности и начела, а посебно темељно демократско право да бирају и буду бирани, а не самоинтересно политичко деловање бојкотујуће опозиције, која сада незадовољна одлуком грађана Србије звони на узбуну и пише писма Бриселу и ламентира над европском будућношћу Србије. Успех у процесу европских интеграција постиже се резултатима заснованим на компетенцијама, а подршка јавности обезбеђује се поштовањем изборне воље грађана, а не писмима које упућују политичке партије које су и садржајем својих докумената и својим деловањем показале да у основи имају антиевропску идеју.

Они који су некад обављајући високе државне функције, свакодневно правили пролиферацију проевропске реторике и неискреног заклињања у европски пут Србије, а неотпочињањем и одлагањем суштинских реформи у свим  сферама државе и друштва, дуготрајно  држали процес европских интеграција у блокади, сада објављују забринутост за европску будућност Србије.

Ми смо као одговорна Влада увек показивали еврореалистични приступ, имајући у виду кризно време европске политике проширења која је толико другачија од оне пре 10 година која је била знатно повољнија, а коју ови псеудоевропејци нити су знали, нити су хтели да искористе на добробит и напредак Србије и сваког њеног грађанина. Никада нисам ни као министар за европске интеграције сматрала да постојеће тренутне рањивости ЕУ треба користити као аргумент за наша оклевања или кашњења, и то никада и нисмо радили. Врло добро знамо шта су наше обавезе из процеса, и шта су обавезе према грађанима, и отуда је Србија данас отворила више од половине преговарачких поглавља, достављене су бројне преговрачке позиције а активно радимо и на припреми нових. У околностима када је проширење била непопуларна реч у многим европским  државама, Србија је нашла свој одговоран и одржив пут, а нови замајац и подстицајне поруке стигле су ових дана и из Брисела и из Србије.

Процес реформи превасходно вођен кроз оквир преговора, односно процес европских интеграција, остају оснажени и динамизовани приоритети у наредном периоду. Европске интеграције су процес који подразумева трансформацију друштва и институција на свим нивоима, по утврђеним стандардима и који представља реалан, разуман и дугорочно профитабилан процес у економском смислу, али и у процесу оснаживања институционалних капацитета и политичке културе, која води изградњи ефикасније и за грађане поузданије државе. Због тога је тај процес увек био компликован за све државе чланице. Они који данас пишу писма и ламентирају држали су заробљен процес европских интеграција готово деценију, јер подсетићу их, преговори са ЕУ отпочели су у јануару 2014. године.  Исти ови политички актери, који чак и немају и не помињу европске интеграције као платформу у својим програмима, не могу представљати кредибилне критичаре, а посебно док не буду јасно и недвосмислено осудили насиље и прихватили основне демократске вредности и начела које творе  ЕУ. Грађани су се на изборима изјаснили да правац будућности Србије неће  одређивати политичке партије које су се одрекле ЕУ у својим програмима, као и оне које заговарају насиље, ултра десничарско али и анархистичко деловање.               

Наравно, осврнућу се и на читав низ искривљених интерпретација које су саопштили  аутори писма. Најпре, подсетићу их да се паралелно са процесом испуњавања прелазних мерила у поглављима 23 и 24, Европска Комисија позитивно изјаснила и на текст нацрта нове Медијске стратегије, на чијој изради су активно били ангажовани и кредибилни експерти ЕК и ОЕБС, а која се између осталог тиче и безбедности новинара и слободе медија, а тренутно се ради и акциони план, који ће омогућити ефикаснију примену стратегије. Наглашавам да Влада Србије никада није игнорисала препоруке својих европских партнера, већ је увек и са дужном пажњом поступала у складу са свим процедурама и препорукама, које су биле производ објективног сагледавања стања ствари.

Констатације о назадовању Србије у реформама и европском путу, не стоје ни у једном извештају Европске комисије, Србија се истиче као предводница тог процеса, а постоји у појединим областима стагнација, а не назадовање, што је значајна разлика, И та стагнација ће се сигурна сам, у наредном периоду интензивирања реформског процеса претворити у напредак и у Извештајима ЕК.  Србија је држава кандидат за чланство у ЕУ, која је у кредибилној "Статегији проширења ЕУ 2025" препозната као једна од водиља тог процеса у региону и која је отворила више од половине преговарачких поглавља. Наведени статус, као и процес, имају успостављене форме извештавања, које подразумева да се периодично у државама кандидатима спроводе тзв. "peer review" и "follow up" експертске мисије ЕК, што је механизам праћења, који се редовно и у континуитету спроводи и који служи као средство за процену кључних проблема у области владавине права и спровођења реформи у осталим секторским политикама.

Обзиром да осим Србије и Црне Горе, друге државе у региону за сада још увек нису формално започеле преговоре о приступању, тзв. "Прибеов извештај" о којем су поново неупућени аутори писма писали, је био искључиво примењен као "ad hoc" механизам за случај Северне Македоније и БиХ као пост-конфликтних друштава. Извештај који бојкотујућа опозиција прижељкује, тзв. "Прибеов извештај" неће и не може се радити за Србију, јер се такви извештаји не пишу за земље које су већ у процесу приступних преговора, већ се за те државе објављују редовни извештаји о владавини права, који се објављују два пута годишње. Сви ти извештаји су транспарентни и дискутују се у Народној Скупштини и са организацијама цивилног друштва, које учествују у раду Националног Конвента за ЕУ, тако да нема ни говора о постојању "пост-конфликтног" друштва, без обзира на провокације и инциденте које се с таквим разлогом изазивају. Аутори писма из редова бојкотујуће опозиције би требало да знају да постоје две кључне одреднице зашто не може бити говора о креирању таквих извештаја за Србију. Прво, формални статус државе у процесу и друго, унутрашњи однос снага и поверење грађана. Такође,  о овом питању на основу наведених одредница је и сама Европска комисија заузела јасан став, која је поручила да се такав извештај неће и не може радити за државу у статусу кандидата. Зато оваква писма заправо имају за циљ да дерогирају процес европских интеграција и ослабе позицију државе у очима чланица ЕУ, све на штету самих грађана и даљег напретка Србије.

Онда не чуди, што фразе о "заробљеној држави и институцијама" и тзв. Прибеовом извештају долазе управо од политичких и невладиних организација које не уживају велику подршку код грађана и које имају врло слаб одзив у сопственом бирачком телу.

Опозиција која се залагала за бојкот избора од почетка није имала потребну подршку у сопственим редовима и бирачком телу и уместо да се запитају зашто им грађани нису дали већу подршку и шта је то било погрешно у њиховом раду и ставовима , они и даље наступају без јасног унутрашњег програма и става о најважнијим друштвено-политичким темама, као што је између осталог и питање европских интеграција, тражећи и правдајући разлоге свог неуспеха у другима. Да подсетим, на крају, да су представници Европске комисије и Европског парламента, који су учествовали у међустраначком дијалогу више пута поновили да су избори једини легитимни облик доласка на власт, док ту чињеницу, бојкотујуће опозиционе странке и даље најгрубље злоупотребљавају, јер нису опредељене за поштовање европских демократских вредности и начела.

 

 

 

Служба за информисање

Српска напредна странка