Вести

Мали: Крајем године почиње изградња прве линије београдског метроа

Министар финансија Синиша Мали најавио је данас да ће крајем године почети изградња прве линије београдског метроа од Железника до Миријева.

Мали је, након потписивања заједничког меморандума о изградњи београдског метроа између Владе Србије, града Београда, кинеске компаније "Power China" и француских компанија Алстом и Ежис Рејл, рекао да су тим споразумом дефинисана права француских и кинеских компанија које ће радити на изградњи метроа.

Каже да ће Французи радити на електромашинском делу, док ће Кинези изводити грађевинске радове.

Мали је нагласио да коначно почиње да се остварује вишедеценијски сан и да ће крајем године почети изгадња депоа на Макишком пољу чиме креће градња прве линије од Железника до Миријева у дужини од 21,3 км, са 21 станицом.

Додао је да ће друга линија ићи од Миријева до Земуна у дужини од 19,2 км и да ће имати 20 станица, као и да се ради на концепцији треће линије која ће повезати са БГ возом делове које неће покрити прве две линије.

Мали је подсетио да је крајем прошле године са француском владом потписан споразум о обезбеђивању  454 милиона евра за прву линију метроа.

"Данас је велики дан, споразум који сам потписао са представницима француских и кинеских компанија је велики и важан корак", навео је Мали и истакао да смо још једна корак ближе остварењу тог вишедеценијског сна.

Додао је да се воде преговори и са институцијама које треба да обезбеде финансијски део за део пројекта који ће радити Кинези.

"Сада се уклапа у мозаик изградње београдског метроа", нагласио је Мали.

Подсећа да су до сада рађене студије, велики део истраживања, да је усвојен план детаљне регулације Макишког поља и да се сада ради план шинских поља у Београду.

Том приликом је у Палати Србија представљена машина, тзв. кртица дуга 100 метара која ће већ ове године почети да гради метро.

Мали је додао да је потребно 13 месеци да се склопи, као и да је остало још три месеца да та машина буде завршена.

"Хвала председнику Вучићу на поверењу да се бавимо овим пројектом и да почнемо да га спроводимо крајем године. Ово је историјски пројекат за све нас", нагласио је Мали.

Ово је још једно обећање које ћемо испунити, поручио је Мали.

"Већ скоро годину дана Србија се бори на два фронта, за здравље наших градјана и очување наше економије, а кренули смо и са масовном вакцинацијом градјана", нагласио је Мали.

 Каже да ћемо ове године бити једина земља у Европи која ће градити укупно шест аутопутева упркос ситуацији са пандемијом.

 Мали је додао да ће Србија имати најмањи пад БДП-а у Европи у 2020. години, као и да ће влада већ за пар недеља представити још један програм подршке нашој привреди.

"Пројекат градње метроа је важан, јер није само ствар у томе да се подрже привреда и грађани са новцем већ да се пронађу и нови извори раста. Такав је био и пројекат Београд на води који је покренуо нашу грађевинску индустрију и привреду, такав ће бити и пројекат београдског метроа", навео је Мали.

 

Прелиминарна вредност изградње метроа је 4,4 милијарде евра

Прелиминарна анализа показује да ће изградња обе линије метроа у Београду коштати око 4,4 милијарде евра, изјавио је данас Мали.

Истиче, да то није коначна цена, већ да ће она зависити од рада на главном пројекту за другу линију метроа, који још није урађен.

Мали додаје да ће радови на изградњи прве линије метроа од Железника до Миријева, дужине 21,3 километара и са 21 станицом, бити завршени 2028. године.

"Тада ће бити отворена за грађане Београда, за све госте нашег града и за све који буду желели да се возе", рекао је Мали одговарајући на питање новинара у Београду.

У међувремену ће се, додаје, радити и на другој линији метроа. Указује да је изградња метроа велики процес и озбиљан грађевински и инжењерски пројекат, те да се само на изградњи машине за копање тунела испод Београда ради 16 месеци.

"То су најмодерније композиције, које ће бити аутоматизоване, усмерене на безбедност путника и ефикасност система", навео је Мали.

Након друге линије, радиће се, каже, и на изградњи треће линије која ће повезати делове града који нису у склопу прве две линије метроа.

 

Стручњаци су рекли које су линије најбоље

Меморандум о разумевању за пројекат "Београдски метро", који је данас потписала Србија са француским и кинеским партнерима, први је меморандум који свеобухватно дефинише права и обавезе свих страна укључених у реализацију тог пројекта, каже Мали.

Одогаварајући на питање новинара да ли је меморандум обавезујући, с обзиром да су они потписивани и раније, Мали је рекао да овај меморандум подразумева да се зна ко ради електромашинске системе, ко обезбеђује композиције, ко ради грађевинске радове.

Такође, наводи да Ижис ради студију изводљивости са елементима главног пројекта, а да је дефинисано шта ради Град Београд и његове обавезе.

Навео је да је Драган Ђилас пред изборе 2012. потписао меморандум са компанијом Ижис, а да је и Божидар Ђелић својевремено у име владе потписао споразум о сарадњи са Француском.

"Ми смо поштовали те споразуме, поштујемо тај континуитет. Нажалост, они пре нас нису успели да овај процес доведу до овог тренутка када имате урађене разне студије и пројекте, када имате и извођаче радова, најеминентније компаније на свету. Са те стране немамо никакву дилему да смо направи најбољи могући избор за грађане Београда и Србије", рекао је Мали.

Упитан који су стручњаци одредили да се две линије метроа секу на Савском тргу и зашто је то иделано место за укрштање, Мали је рекао да су то показале студије у време док је био градоначелник Београда које се односе на развој саобраћаја и пројекцију потреба за развој саобраћајних капацитета за цео град Београд.

Прецизирао је да се утврдило да је највеће оптерећење у том правцу Железник, преко Сајма ка центру града и да су стручњаци из Ижиса и из компаније из Лондона урадили анализу која је показала да је управо тај правац најгори или најтежи правац када је у питању број људи и када је у питању саобраћај.

"То је управо правац од Железника, преко центра града, па ка Миријеву", рекао је Мали.

Додао је да је након тога компанија Ижис утврдила да са другом линијом направимо круг од Миријева ка Земуну, а да се трећом линијом обухвате они делови града који нису обухваћени са прве две линије и које се потпуно уклапају у развој БГ воза.

"Преклапамо се управо у Савком амфитетару, логично решење, не само због Београда на води, ако на то циљате. Ту је активности и саобраћаја највећа", рекао је Мали одговарајући на питање новинара.

Нагласио је и да еколошки приступ даје могућност да Београд буде савремена метропола.

"Имате озбиљне студије које су урађене на време, пре неколико година, представили смо их јавности. Озбиљно приступамо овом послу. Ни на који начин не бисмо дозволили ни себи, а и због грађана Србије, да направимо било какву грешку", каже Мали.

Навео је да је 2012. Србија била пред банкротом и да није било новца, а да је сада другачија ситуација и да су јавне финансије Србије, упркос пандемији корона вируса, јаке, те да има новца и жеље да се коначно решавају вишедеценијски проблеми.

"Протеклих пет година изградили смо више од 350 километара нових ауто-путева, мало ко је веровао у то, градимо Београд на води. Ми ћемо апсолутно кренути у изградњу прве линије метроа крајем ове године и на такав начин остварити вишедеценијски сан свих нас", рекао је Мали.

Навео је да не може да сакрије задовољство и понос због тога што може да учествује у реализацији онога што је за њега и његове родитеље био само сан.

"Када будемо закопали ашов крајем године и када будемо кренули у изградњу, то ће бити почетак реализације и након тога, све ове компаније да раде пуном паром, уз нашу јаку контролу, ми ћемо тај сан остварити", рекао је Мали.

 

 

Извор: Танјуг