
Весић: Драконски ћемо кажњавати људе који не поштују прописе
Нови Закон о планирању и изградњи омогућиће решавање проблема и транспарентност процеса у тој области, веће учешће јавности и убрзавање процедура што ће омогућити да се настави тренд раста у грађевинарству које је веома важно за даљи развој и напредак Србије, изјавио је министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре у Влади Републике Србије Горан Весић.
Министар Весић је, гостујући на телевизији Прва, рекао да закони постоје да би се временом мењали и прилагођавали животу односно да би се процеси учили лакшим и транспарентнијим, те подсетио на новине донете прошле године изменама и допунама Закона о планирању и изградњи.
"Тада смо увели новине као што је та да информације о локацији пребацимо на пројектне бирое чиме смо убрзали тај процес. Такође, омогућили смо да се приликом градње морају поштовати сертификати зелене градње, да се лакше постављају електропуњачи, а процесе током саме градње смо учинили таквим да инвеститори, наравно уз поштовање закона, могу много брже и лакше да раде”, рекао је министар Весић.
С обзиром на то да је постојећи закон претрпео доста измена, министар Весић рекао је да је време да се донесе нови закон који ће, како је рекао, бити продукт велике јавне расправе у којој ће учествовати сви који учествују у процесу изградње, како инвеститори тако и општине, они који издају грађевинске дозволе, привреда, удружења потрошача односно они који су корисници - сви који на било који начин могу да допринесу томе да се добије добар закон који ће решити проблеме.
"Има ту различитих идеја, а једна од њих је да се дозволи да грађевинске дозволе до одређеног броја квадрата могу да издају пројектни бирои што је случај у многим земљама света чиме би се убрзао процес издавања, посебно малих грађевинских дозвола које су људима важне да реновирају стан и слично", рекао је министар Весић.
Такође, додао је да је идеја сa новим законом уради нешто и по питању издавања употребних дозвола то јест да то могу да раде технички бирои који већ раде технички пријем.
"У сваком случају, све промене које ће се догодити биће у циљу транспарентнијих процеса, већег учешћа јавности и убрзавања процеса како би у грађевинарству могли да наставимо тренд који имамо, а који показује да грађевинарство већ у прва два квартала ове године учествује са 5,9 одсто у бруто домаћем производу што је огроман раст у односу на 2012. годину", рекао је министар Весић.
Истакао је да вредност коју је грађевинарство донело нашем БДП-у у овом периоду износи 1,1 милијарду евра и додао да је грађевинарство веома важно за даљи развој и напредак Србије, те да ће у том смислу нови Закон о планирању и изградњи пратити те процесе.
Говорећи о Закону о одржавању инфраструктуре који је у припреми, министар Весић рекао је на том закону инсистира веома много зато што у Србији, али и другим земљама, када се нешто изгради, то се углавном не одржава.
"Имате много мостова, надвожњака, подвожњака, различитих инфраструктурних објеката које апсолутно нико не одржава и онда после 10, 15 година треба да се уложи велики новац у поправку што не би био случај да се то на време одржавало односно да се сваке године улагало по мало у одржавање", рекао је министар Весић.
Зато ће, истиче, Закон о одржавању инфраструктуре да дефинише надлежност и за сваки инфраструктурни објекат мораће да постоји управљач - локална самоуправа, република, покрајина, јавно предузеће.
"Постојаће регистар инфраструктурних објеката и обавеза управљача да одваја део буџета за одржавање тих објеката. То је добро за безбедност људи, а и мање ће се трошити новца за реконструкцију тих објеката и то је нешто што морамо да урадимо јер све што радимо, не вреди ако се добро не одржава", рекао је министар Весић.
Министар Весић поменуо је и измене и допуне Закона о безбедности саобраћаја које припрема Министарство унутрашњих послова, а у чијој изради активно учествује Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре.
"Бићемо врло ригорозни у тражењу драконских казни за оне који у саобраћају не поштују прописе јер заиста мислим да је време да се то уради пошто очигледно неки људи не могу другачије, него драконским казнама да се науче да не угрожавају не само сопствени већ и животе других људи у саобраћају", рекао је министар Весић.
Навео је да је један од предлога министарства на чијем је челу да се забрани отворени терет на камионима без цираде на ауто-путевима.
"Сада се дешава да се тај терет просипа чиме се угрожава безбедност људи на ауто-путевима тако да ћемо и то увести, као и потпуну забрану претицања теретњака на ауто-путевима. Осим тога, тражили смо још неке измене као што су казне за покривање таблица које ће бити веома високе", додао је министар Весић.
Аутоматски читачи пасоша од 1. новембра на аеродрому "Никола Тесла"
Министар Весић изјавио је да ће од 1. новембра на београдском аеродрому "Никола Тесла" почети да раде аутоматски читачи пасоша који ће путницима омогућити да брже пролазе пасошку контролу и рекао је да очекује да ће следеће године на том аеродрому бити уведено и аутоматско чекирање.
Биће постављено укупно 16 аутоматских читача пасоша који се односе само на пунолетне грађане Србије, односно на њима ће моћи да се читају само домаћи пасоши, рекао је министар Весић.
"Четири пута брже се пролази на тим читачима него код полицајаца који прегледају пасош, а процедура је таква да се пасош постави на читач и скенира, скенира вам се лице, капија се аутоматски отвори и улазите у земљу пошто на домаћим пасошима не морате да имате печат приликом уласка и изласка из земље", објаснио је министар Весић.
Додао је да ће то смањити гужве и омогућити домаћим путницима којих има око 50 одсто на аеродрому "Никола Тесла", много бржи пролазак.
Министар Весић рекао је да је од концесионара аеродрома добио обећање да ће следеће године увести и аутоматско чекирање, те да ће се на тај начин додатно убрзавати процеси на београдском аеродрому.
Министар Весић рекао је и да је на аеродрому "Константин Велики" у Нишу завршена нова зграда терминала која је модерна и може да прими много више путника.
Министар Весић навео је да је 2012. године нишки аеродром имао 27.426 путника и само једну линију, за Подгорицу, а да је прошле године имао 448.312 путника, те да осим те линије, из Ниша има и десет линија које лете током читаве године и три сезонске, односно чартер линије.
"Настављамо улагање у нишки аеродром. Сада ће се рушити стара зграда и на њеном месту биће направљена нова, радиће се полетно-слетна писта и нови контролни торањ, а биће и повећан број места за паркирање авиона. Радиће се апсолутно све како би нишки аеродром добио капацитете који су неопходни", најавио је министар Весић.
Рекао је да је представници "Аеродрома Србије" преговарају већ неколико недеља са великим лоукост компанијама о томе да Ниш постане база за једну од тих компанија.
"Надам се да ћемо у томе успети јер би то значило да можемо да идемо до 700, 800 хиљада, можда и до милион путника годишње, а капацитет новог аеродрома је 1,5 милиона путника", истакао је министар Весић.
Додао је да следеће године почиње да се гради брза пруга од Београда до Ниша која ће друге градове попут Параћина и Ћуприје да приближе нишком аеродрому.
"Радићемо и брзу пругу до Скопља што значи да ће путници моћи лако и брзо да дођу до аеродрома у Нишу који ће постати регионални аеродром", рекао је министар Весић и додао да ће се у наредном периоду пажња посветити и развоју аеродрома "Морава" у Краљеву.
Министар Весић је, између осталог, поменуо и нових 108 километара брзе пруге од Новог Сада до Суботице што значи да ће, уз постојећих 76 километара од Београда до Новог Сада, Србија имати укупно 184 километара брзе пруге.
Министар Весић нагласио је да ће се брзим возом од Новог Сада до Суботице стизати за 34 минута, а од Београда до Суботице за сат и десет минута.
"Веома сам поносан и срећан што смо пре рока успели да урадимо ту пругу која ће 24. новембра, у присуству председника Србије Александра Вучића, бити пуштена у саобраћај", закључио је министар Весић.
Додао је да су одређене припреме за брзу пругу од Београда до Ниша већ у току и да је сигуран да ће и та пруга са једнаким успехом бити завршена.
Извор: Танјуг/ТВ Прва