Вести

Весић: Сарадња Србије и Кине корисна за обе земље

Сарадња са Кином је добра за Србију и развој наше инфраструктуре, али је корисна и за кинеске компаније јер им се на тај начин отвара европско тржиште, изјавио је данас министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре у Влади Републике Србије Горан Весић и додао да Србија са кинеским компанијама сарађује на осам пројеката у области друмске инфраструктуре, као и да постоје два нова потенцијална пројекта која ће се радити.

Један од њих је Пожега-Бољаре односно пут према Црној Гори који ће се, како је рекао, радити са једном кинеском компанијом на концесију, што ће бити први пут да се неки пут ради тако, а не директним улагањем из буџета.

Весић је гостујући на ТВ Пинк рекао да ће се са Кинезима радити и први део брзе саобраћајнице "Вожд Карађорђе" која почиње од Малог Пожаревца и иде преко Младеновца, Аранђеловца, Орашја све до Чибутковице, што је веза са ауто-путем "Милош Велики", док ће се у другој фази радити део према Раљи и Лапову.

Подсетио је Весић да су међу пројектима који се реализују Фрушкогорски коридор, обилазница око Новог Сада са два нова моста, Дунавски коридор, деоница Пожега-Прељина односно завршетак ауто-пута "Милош Велики", обилазница око Ваљева, аут-опут Београд-Зрењанин-Нови Сад, брза саобраћајница Бачки брег-Сомбор-Кула-Врбас-Србобран-Нови Бечеј-Бечеј-Кикинда-Српска Црња.

Весић је навео и пројекат београдског метроа, нови Савски мост у Београду који ће такође радити Кинези, градски тунел који ће почињати у Карађорђевој улици, а завршавати код Панчевачког моста, "EXPO 2027", као и инвестиције у железницу међу којима је и пруга између Новог Сада и Суботице дужине 108 км чија ће изградња бити завршена већ у јулу ове године, што је годину и по дана пре рока.

Према Весићевим речима, улагање Кине у инфраструктуру довело је до драматичног скока бруто домаћег производа те земље и то је нешто што се ми трудимо да постигнемо.

Навео је да је 2004. године Кина имала 104.400 хиљаде км путева, а да су 2020. годину завршили са 5,2 милиона километара.

Додао је да је Кина 2011. године имала 84.900 км ауто-путева да би само 11 година касније, имала 177.000 километара.

Када је реч о пругама, навео је да је Кина 2010. године имала скоро 52.000 км пруга а 2021. године 103.000 км.

Весић је истакао да је сарадња са Кином, осим што је добра за нашу земљу, добра и за кинеске компаније, па је кинеска компанија "CRIG (China Railway International Group)", радећи брзу пругу кроз Србију, стекла све европске сертификате за изградњу пруге што значи да могу да раде у Европи са својим сертификатима.

"Поред тога, они су урадили свој систем интероперабилности кинеских и европских система, радећи на прузи. Нама пругу коју Кинези завршавају од Новог Сада до Суботице сертификује за стандард Европске уније (ЕУ) холандска компанија "Rikardo", а технички пријем ради "Dojče ban" тако да је то заједнички посао кинеских и европских компанија", рекао је Весић.

Подсетио је да Србија купује пет композиција кинеских брзих возова од којих је једна већ стигла у нашу земљу, као и девет композиција за БГ воз, те додао да сви ови возови одлазе на сертификацију у Чешку и враћају се као сертификовани возови по стандардима ЕУ.

"То значи да кинеске компаније имају корист од сарадње са Србијом јер они својом технологијом улазе у Европу, преко Србије и Мађарске, сертификују своје производе за европске стандарде што значи да им се отвара и европско тржиште и у том смислу је та сарадња важна јер је двосмерна", рекао је Весић.

Истакао је Весић да захваљујући политици председника Александра Вучића Србија може да сарађује са различитим важним земљама света и да води такву политику да наша привреда слободно сарађује како са Кином тако и са ЕУ.

С тим у вези, подсетио је да ЕУ наш главни спољотрговинско партнер и да је наше опредељење да постанемо чланица ЕУ, те додао да је и за Кину добро да међу чланицама ЕУ има пријатеље као што су Србија и Мађарска јер ће то олакшати сарадњу Кине са ЕУ, која је важно тржиште за њих.

"Очекујемо да у будућности наставимо сарадњу са Кином када је реч о вештачкој интелигенцији, електричним возилима и свему ономе што је иновативност", рекао је Весић и додао да Кина тренутно производи око 57 одсто глобалног тржишта електричних возила.

Додао је да је за Србију веома важно да сарађује са Кином када су у питању управљање транспортним системима, пројекти вештачке интелигенције, претварање постојећих ауто-путева у паметне ауто-путеве, јер то, како је рекао, може да нам донесе предност у односу на неке друге земље Европе.

Говорећи о Споразуму о слободној трговини са Кином, рекао је да је он за нас посебно значајан, јер омогућава да се већ од јула наши, пре свега пољопривредни, али и други производи, извозе у Кину.

Весић је подсетио да је ово други пут у последњих осам година да кинески председник Си Ђинпинг долази у Србију, што, како је истакао, није уобичајено и говори о томе какав углед уживају председник Вучић и наша земља у међународним односима.

 

 

 

Извор: Танјуг/ТВ Пинк